„Ak začínam podnikanie, chcem sa sústrediť na podnikateľský plán, stratégiu, SWOT analýzu a ďalšie dôležité veci,“ hovorí Ján Pollák, ktorý sa zaoberá maloobchodom. „Robiť si všetko sám, to je cesta do pekla. Človek predsa nemôže byť odborník na všetko. Naopak, podnikanie má vyzerať tak, že šéf firmy má dobré kontakty, ktoré stále udržiava. Tieto kontakty slúžia ako inšpirácia aj zdroj spolupracovníkov. Vďaka nim mám podnikateľské príležitosti. Podnikanie znamená skôr organizovať prácu ako robiť všetko sám. Napadlo by snáď nejakého podnikateľa, že si bude viesť sám účtovníctvo?“ pýta sa Pollák. A dodáva: „rovnaké je to aj so založením firmy. Najlepšie je zavolať špecialisty a zveriť im všetko do rúk. Spoločnosť môže byť založená do 12 dní. Založenie sro je s odborníkmi rýchle a efektívne. A vy sa môžete venovať podnikaniu, teda tomu, čo viete najlepšie,“ vysvetľuje Pollák.
To čo platí o založení firmy samotnej, platí rovnako aj o základných potrebách novej spoločnosti. Jednou z dôležitých úloh je zabezpečiť marketingovú identifikáciu – to znamená najmä logo, vizitky, hlavičkové papiere, webovú stránku a podobne. Málokto si však uvedomuje, že tieto grafické a informačné materiály nepôsobí na klientov len svojim obsahom, ale aj svojou formou, a to veľmi výrazne. Logo svoju podobou môže vzbudzovať dôveru, dynamickosť, osobné nasadenie, ale aj malý dôraz na kvalitu, usadlosť alebo nespoľahlivosť. Rozhodne sa teda neoplatí robiť logo „na kolene“, namiesto toho je potrebné zadať prácu grafickým dizajnérom. A to takým, ktorí dávajú prednosť skutočným výsledkom pred samotnou kreativitou. Dobrý grafik dodá design manual, ktorý určuje, ako má správne vyzerať korporátnej identity a ako používať jednotlivé prvky, najmä logo. „Nevýrazná firemná identita a zlé logo sa rýchlo prejaví na rokovaniu s klientmi,“ varuje Pollák.
Samozrejmosťou sú dnes profesionálne navrhnuté a spravované webové stránky. Bez nich sa nezaobíde žiadna spoločnosť. Ako prax ukazuje, neoplatí sa znižovať príliš náklady na webhosting. Niektoré spoločnosti sa snažia ušetriť tak, že hosting presunú do USA, napríklad ku GoDaddy alebo Amazonu. „Mysleli sme si, že je to dobrý nápad. Lenže servery v zámorí spôsobili, že naše weby sa užívateľom na Slovensku zobrazovali oveľa pomalšie, než stránky hostované doma,“ opisuje svoju skúsenosť Pollák. Podľa neho je najlepšie zvoliť si spoľahlivú domácu službu – a aj tá nakoniec môže byť relatívne lacná.
Jednou z ďalších užitočných služieb, ktoré mladá spoločnosť využije, je vymáhanie pohľadávok. Reálna splatnosť faktúr sa totiž stále predlžuje. „Jeden veľký zákazník nám dlžil 20 000 eur. Nedarilo sa nám ho presvedčiť, aby zaplatil. Keď je však oslovila firma, ktorá vymáha pohľadávky, zľakli sa možných problémov a sumu celkom rýchlo uhradili,“ pochvaľuje si Pollák.