Ďalšia nudná powerpointka. Vypneme mozog, kým tých nekonečných 35 slajdov plných textu prefrčí pred našimi očami a zobudíme sa radšej až keď už bude po všetkom.
Nechcete, aby sa takto cítili diváci pri vašej prezentácii? Až príliš často sa stáva, že hoci má rečník publiku čo povedať, jeho myšlienky sa stratia v mori zle vybraných farieb, katastrofálnej štruktúry textu, nezrozumiteľného prejavu, či v spotených dlaniach, pískajúcom mikrofóne alebo flipcharte s poprehadzovanými papiermi. Ale horor o katastrofách prezentovania si prečítate niekedy inokedy. Teraz sa radšej pozrite na to, čo vám pomôže pripraviť profesionálne vyzerajúcu prezentáciu a zaujať vašich poslucháčov.
Čo vlastne chcem povedať?
Nie je nič horšie ako prezentácia bez jasného cieľa alebo myšlienky. Na kúsok papiera si spíšte, čo by ste chceli, aby si ľudia z vašej prezentácie odniesli, prípadne aké pocity či otázky by ste chceli svojou prezentáciou vyvolať. Pri príprave každej z častí vašej prezentácie sa potom sami seba pýtajte, ako prispieva konkrétna zložka prezentácie k vyjadreniu hlavnej myšlienky.
Menej je viac
Ak prezentujete pomocou techniky a prezentačného softvéru, toto pravidlo dodržujte ako keby to bol zákon. Platí takmer pri každom parametri powerpointovej prezentácie:
Existuje jeden parameter, pri ktorom toto zlaté pravidlo neplatí. Uhádnete aký? No predsa veľkosť písma. Tá by mala byť čo najväčšia, spodná hranica sa zvykne dávať na 18 bodov.
Tip: Skúste si vašu prezentáciu pozrieť zo vzdialenosti dvoch metrov. Hneď získate inú perspektívu!
Ťahák? Ale nesmú vás pristihnúť!
Ťaháky sú pri prezentovaní plne povolené. I často používaná powerpointová prezentácia je svojím spôsobom ťahákom. Aj pri nej si ale musíte pamätať, že vás nesmú „načapať“, ako z ťaháku čítate. Ako na to? Nuž… proste nečítajte! Pripravte si body, na ktoré nechcete zabudnúť, ale rozhodne nečítajte celé vety. Na čo je komu prezentácia, ktorú si môže s rovnakým efektom prečítať doma z papiera?
Ak budete ako ťaháky používať papiere, ktoré budete držať v rukách, voľte menšie formáty. Ideálne je siahnuť až po A6 (štvrtina A4) a na každú snímku mať pripravený jeden papierik. Takto nebudú vaše poznámky pôsobiť rušivo, ľahko ich strčíte do vrecka a nebudete musieť v polovici prezentácie hľadať, kde ste sa stratili.
Je to o správnom načasovaní
Prezentáciu si vždy (!) dopredu vyskúšajte. Ak používate PowerPoint alebo flipchart, mali by ste poradie jednotlivých obrázkov dobre ovládať. Pri skúšaní si odmerajte, ako dlho vám prezentovanie trvalo. Ak vám na prezentácii naozaj záleží, zmerajte si i to, či na nejakej snímke netrávite priveľa času. Časovanie môžete do dokonalosti doviesť odhaľovaním jednotlivých bodov postupne, aby sa divák sústredil vždy len na to, čo hovoríte. Nezabudnite vyhradiť čas i na diskusiu.
Preverte techniku
Akékoľvek premietacie pomôcky, ktoré budete pri prezentovaní využívať, je dobré si vopred vyskúšať. Ak používate napríklad projekčný stolík, projektor, prezentér alebo premietaciu tabuľu, presne si ich nastavte ešte pred začiatkom vášho príspevku a overte si ich funkčnosť. Ušetríte tak chvíle trápnosti a ticha pred publikom. V prípade, že nemáte možnosť si veci dopredu pripraviť, aspoň sa s nimi vopred zoznámte, najmä s tým, ako sa polohujú a prispôsobujú. Pri prezentovaní s tabuľou si vopred na malom kúsku overte, či fixky píšu a nezabudnite tiež vyskúšať, či sa dajú bez problémov zmazať.
Prezentačná technika je skvelým pomocníkom mnohých profesionálov, no musíte sa pripraviť i na to, že niekedy sa môže obrátiť proti vám. V zálohe vždy majte plán B – ak toto nepôjde, prázdny čas vyplním tým a tým. Poproste kolegov alebo priateľov, aby si vašu prezentáciu pozreli z pohľadu diváka. Posaďte ich do posledného radu, čo najďalej od rečníka, a overte si, či i tam sa k nim dostanú všetky informácie, ktoré sa chystáte prezentovať.
Prezentujte (sa) profesionálne
A choďte pri tom do detailov. Oblečenie voľte podľa príležitosti, určite však na úkor efektu neobetujte vlastné pohodlie. Ak sa rečník cíti nepohodlne, budú sa tak onedlho cítiť i jeho poslucháči. Zvyknete sa potiť? Vyberte si kúsky oblečenia tak, aby sa dal tento fakt rýchlo zakryť (napr. sako, šálik okolo krku, vesta…) a pripravte si tiež náhradné tričko.
Neprofesionálne môžete pôsobiť i vtedy, keď poslucháči vycítia vašu nervozitu. Nie je ľahké sa upokojiť a pôsobiť vyrovnane, no pokúste sa o to. Napite sa vody, zhlboka dýchajte. Rozprávajte pomaly, dávajte dôraz na kľúčové slová a udržujte očný kontakt s publikom. Ak už stojíte pred ľuďmi a odrazu máte hrču v hrdle, nepanikárte. Hlboký nádych, ramená dozadu, brada hore, narovnajte sa. Uvidíte, že už len sebavedomým postojom vyženiete nervozitu z tela von.
Zaujmite, prekvapte, rozosmejte
Ak je cieľom prezentácie naozaj zapôsobiť, potom sa musíte niečím odlišovať. Ak to situácia umožňuje, neďakujte na začiatku za slovo, ani nestrácajte čas siahodlhými úvodnými ceremoniálmi. Máte pár sekúnd na to, aby ste upútali pozornosť – skúste povedať vtipnú anekdotu alebo začnite krátkym príbehom, ktorý uvedie diváka do problematiky, či do témy skočte rovno po hlave. Nad úvodom dlho nešpekulujte. Odpovedajte si na otázku: Čo im vlastne chcem povedať? A začnite rovno odpoveďou na ňu.
Či už prezentujete na porade, podávate správu, máte príspevok na konferencii, alebo stojíte pred triedou otrávených študentov (spolužiakov), pamätajte si: krátko, jednoducho a výstižne. Opýtajte sa seba samého, ako dlho by ste vydržali počúvať niekoho cudzieho a čo by vás primälo naozaj zbystriť pozornosť. Využívajte silu ticha na zdôraznenie najdôležitejšieho, prirodzene gestikulujte a nezabudnite sa usmievať.